Vieraskielisten määrä kasvaa - jääkö kohderyhmäsi katveeseen?

Vieraskielisten määrä kasvaa - jääkö kohderyhmäsi katveeseen?

Vantaa 16,6 %, Espoo 15,2 %, Helsinki 14,7 %, Turku 10,6 %. Ei, kyseessä ei ole sateettomien päivien osuus kesästä, vaan vieraskielisten asukkaiden osuus kyseisten kaupunkien väestön määrästä vuonna 2016, kertoo Tilastokeskus[1]. Ja prosentuaalinen osuus kasvaa, nopeasti. Jääkö tämä kasvava kohderyhmä sinun yritykseltäsi tavoittamatta?

Julkaistu 28.2.2018

Monikielisyys houkuttaa huippuosaajia

Yhä useampi kuluttaja haluaa ja tarvitsee palvelua muulla kielellä kuin suomeksi. Espoo reagoi tarpeeseen ja sisällytti viralliseen kaupunkistrategiaansa englannin ottamisen kolmanneksi asiointikieleksi suomen ja ruotsin lisäksi. Päätöksen ymmärtää, kun pureutuu lukuihin syvemmin.

Saman tutkimuksen mukaan peräti 70 prosenttia Espoon uusista asukkaista puhuu muuta kuin suomea äidinkielenään. Suomen 9000 kiinalaisesta kolmasosa asuu Espoossa, ja Aalto-yliopiston henkilöstöstä 1000 ja opiskelijoista 3500 ovat vieraskielisiä. Kaupunki haluaakin profiloitua houkuttelevaksi kumppaniksi kansainvälisille toimijoille, jotta se kiinnostaisi kansainvälisiä huippuosaajia. Muutkin kaupungit tarjoavat yhä enemmän palveluja englanniksi, vaikka eivät olekaan nostaneet asiaa Espoon tavoin tapetille.

Tavoita kohderyhmä, kasvata liiketoimintaa

Vieraskieliset asukkaat tarvitsevat samoja palveluja kuin suomenkielisetkin, ja mieluiten he haluaisivat palveluja äidinkielellään. Miten houkuttelevaksi palvelut koetaan, jos ne ovat saatavilla vain suomeksi? Tai kuinka suomea taitamaton voi ylipäätään löytää vaikkapa yrityksen kotisivut? Pelkästään suomen kielellä julkaistu sisältö ei nouse kovin hyvin esiin esimerkiksi hakukoneissa. Vaikka markkinat olisivatkin pelkästään kotimaassa, kannattaa viestintä silti laajentaa monikieliseksi, koska kaikki yrityspäättäjät eivät välttämättä osaa suomea. Suuri osa kohderyhmästä jää silloin tavoittamatta – eli jää katveeseen.

Käännösalan ammattilaiselta oikeat ratkaisut

Ensimmäinen askel muutokseen on verkkosivujen käännättäminen. Alkuun pääsee hyvin englanninkielisillä sivuilla, myöhemmin kielivalikoimaa voi tarpeen mukaan laajentaa. Kannattaa kääntyä osaavan käännöstoimiston puoleen; tällöin voit käyttää omat työtuntisi tehokkaasti ja keskittyä asioihin, jotka parhaiten osaat. Jos tuotat verkkosivuille jatkuvasti sisältöä, kuten blogikirjoituksia tai verkkokaupan tuotepäivityksiä, myös kääntämisen tarve on jatkuvaa. Käännösalan ammattilaisilta löytyy juuri sinun tarpeisiisi sopivat tehokkaat ja kätevät ratkaisut.

Tee yrityksesi näkyväksi ja maksimoi kasvumahdollisuudet puhumalla kohderyhmäsi kieltä.

[1] Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-9836024

Viimeisimmät blogipostaukset