Säännöt ja toimitusehdot
Verkkovuosikertomus  – kun vähemmän on enemmän

Verkkovuosikertomus – kun vähemmän on enemmän

Yritykset ja muut organisaatiot ovat siirtäneet talousviestintänsä vauhdilla verkkoon. Kun ensimmäiset ”verkkovuosikertomukset” tehtiin 2000-luvun alussa, ne olivat lähinnä staattisia pdf-versioita painetuista vuosikertomuksista.

Julkaistu 13.5.2016

Kehitys on ollut nopeaa, ja nyt yhä useammat organisaatiot julkaisevat vuosikertomuksensa, osavuosikatsauksensa, yhteiskuntavastuuraporttinsa jne. pelkästään sähköisesti.

Kustannussäästöt ovat merkittävät, kun painatus- ja jakelukustannukset jäävät pois. Sisältöä voi muokata julkaisuhetkeen asti – mutta silti deadlinet ovat edelleen olemassa, ja niistä täytyy pitää kiinni. Ennen kaikkea julkaisijan käytössä on monipuolisia visuaalisia elementtejä, joiden ansiosta tekstin määrää voidaan vähentää huomattavasti. 

Kun jokainen sana on tärkeä

Vuosikertomukset sisältävät tyypillisesti paljon numeroita ja taulukoita. Verkkovuosikertomuksessa monet luvut ja vertailut voidaan esittää havainnollisena infografiikkana – kuva herättää kiinnostuksen, ja tieto on helpompi hahmottaa kuvallisessa muodossa. Perinteiset taulukot voidaan siirtää linkkien taakse, josta lukija saa ne halutessaan esille.

Kun tekstiä tarvitaan entistä vähemmän, jokainen sana on tärkeä. Tavoitteena on, että jokainen sana kantaa jonkin merkityksen ja tuo tekstiin jotakin informaatiota. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että verkkotekstissä on puolet vähemmän tekstiä kuin perinteisessä painotuotteessa.

Verkkotekstien lukijat eivät yleensä lue tekstiä sana sanalta, vaan silmäilevät sivun kerrallaan ja poimivat vain heitä kiinnostavat yksityiskohdat.

Jos verkkoon kirjoittaminen tuntuu hankalalta, käänny Semantixin kieliasiantuntijoiden puoleen. Muokataan yhdessä tekstisi verkkoon sopivaksi esimerkiksi näin:

  • kirjoita selkeästi ja helppotajuisesti – kirjoita niin kuin puhuisit
  • houkuttele lukijaa eteenpäin kiinnostavilla ja informatiivisilla otsikoilla ja väliotsikoilla
  • helpota silmäilyä lyhyillä tekstikappaleilla – yksi asia on yksi tekstikappale
  • kirjoita niin, että tekstin juoni etenee loogisesti yleiseltä tasolta yksityiskohtiin
  • kerro organisaatiosi toiminnasta kiinnostavasti (esimerkiksi tarinat ja asiakascaset).

 

Viimeisimmät blogipostaukset

Kakor, Kekse, μπισκότα, galletas, evästeet, eväste, печенье, 曲奇饼, cookies

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Evästeet ovat tietueita, jotka tallentuvat tietokoneellesi/puhelimeesi, ja joiden avulla voimme tehdä käynnistäsi kotisivuillamme entistä paremman. Jos jatkat sivuston käyttöä, sallit tämän. Voit lukea lisää evästeistä ja niiden poistamisesta täältä